10 råd til boligkjøperen

Her er viktige punkter for deg som boligkjøper å tenke på.


1. Hva styrer kjøpet ditt?
Sett gjerne opp en liste over hvordan du ønsker at din nye bolig skal være. Ikke forvent at alt kan innfris, men sett opp prioriteringer over hva som er viktigst. Ofte ”forelsker” en seg i boligen på grunn av flott beliggenhet eller interiør, og det er da lett å glemme hva som egentlig var viktigst for boligkjøpet. Med en slik liste, har du i alle fall foretatt en fornuftig gjennomgang og vil ikke angre på kjøpet senere.

2. Bli lokalkjent
Gjør deg kjent med prisnivået i området der du ønsker å kjøpe. Gjør deg også kjent med avstander til offentlig kommunikasjon, skole og barnehagetilknytning dersom det er viktig for deg. Spør din lokale eiendomsmegler om disse forholdene og du har et bedre grunnlag til å gjøre dine egne vurderinger før et kjøp.

3. Hold deg orientert
Definer gjerne dine boliginteresser hos din lokale eiendomsmegler, slik at du kan få tilsendt informasjon om tilsvarende boliger som kommer til salgs.

4. Økonomiske rammer
Undersøk tidlig i prosessen hvor mye du kan og bør låne. Sett deg en øvre grense og hold denne i budrunder. Sørg for å ha finansieringen ordnet. Kontakt også din lokale eiendomsmegler og sjekk hva boligen din kan omsettes for. Ta med både kjøps- og salgsomkostninger i din økonomiske gjennomgang. Husk at det er kjøpers ansvar at kjøpesummen kommer på meglers konto innen avtalt tid.

5. Kalkuler med vedlikehold og rehabilitering
Kjøper du en eldre bolig, eller en bolig med mange feil og mangler, må du huske å sette av penger til utbedring i regnestykket ditt før kjøpet. Mange forventer å utbedre boligen etter hvert, men glemmer dessverre at sånt koster penger og må ta opp dyre lån for å få det gjennomført. Ikke la dette velte din privatøkonomi. Ta høyde for slike merkostnader før kjøp.
 
6. En god visning
Attraktive boliger selges raskt og det er ofte ikke anledning til å ta med fagfolk senere på grunn av bud med korte akseptfrister. Ta derfor med fagfolk med en gang på de boligene du anser som svært aktuelle. Les salgsoppgaven nøye før visning, og still spørsmål til megler og selger. Orienter deg godt på forhånd, så er du forberedt til å stille riktige og viktige spørsmål. Er det negative sider ved boligen nevnt i salgsoppgaven, så går ansvaret automatisk over på kjøper. Forventbare feil og mangler ut i fra boligens alder og kvalitet, er kjøpers ansvar. I tillegg er det verdt å vite at du ikke kan reklamere på forhold som du burde ha sett på visning, eller som du burde ha undersøkt nærmere ut i fra egen interesse. (solforhold, naboforhold, byggeplaner eller lignende)

7. Hva skal selger opplyse om?
Selger er pålagt å opplyse om skjulte feil og mangler, forskriftsmessige mangler og eventuelle nabovarsler såfremt han kjenner til eller burde ha kjent til dette. Har selger bodd i boligen i få år, er det ikke sikkert selger kjenner til ”latente” feil og mangler ved boligen. Det er derfor ekstra viktig at kjøper undersøke nøye i slike forhold.

8. Hva dekker selgers eierskifteforsikring?
Mange selgere bruker hele salgssummen til å kjøpe en annen bolig. Derfor er det en stor fordel for deg som kjøper om selger har tegnet eierskifteforsikring. Dersom det viser seg at det er en ikke forventbar mangel på boligen og som i tillegg er en vesentlig mangel, har kjøper et krav som i så fall vil bli utbetalt av forsikringsselskapet på vegne av selger. Kjøper har en reklamasjonsrett i 5 år, men husk at dette ikke er noen som helst garanti. Eiendommer selges etter Lov om avhendings av fast eiendom, og de fleste boliger selges ”as is”, dvs. ”som den er”. Derfor er det feil å tro at en eierskifteforsikring gjør det lettere å klage. Forsikringen overtar kun for selger som en profesjonell part, og behandler reklamasjonen fra a til å.

9. Følg magefølelsen
Våre boligvalg styres som oftest av følelser og ikke alltid fornuft. Har du fulgt rådene ovenfor, og du sitter med en god magefølelse, så ikke nøl med å by på boligen.

10. Budgivning
Er det flere som skal stå som eiere, må begge parter signere på budskjemaet. Det første budet skal være skriftlig til megler. Deretter foretar eventuelle forhøyninger av budet per telefon. Husk å sette opp ønsket overtagelsesdato, finansieringsplan og akseptfrist på budet. Vær tilgjenglig på telefon under hele budprosessen. Ikke ha forventninger om å gjøre så mye annet fornuftig den dagen, for hele kroppen er i spenn. Det er dags for å realisere boligdrømmen.

Lykke til!

  • Skriv ut
  • Sidekart
  • Legg til dine favoritter

Nyttige lenker

Kontakt
Privat: 85 40 50 00 (5-sifret nr. 08540)
Bedrift: 85 40 99 05 (5-sifret nr.  06030)

Chat med oss

Kundeservice Teknisk support

Kontakt oss

Ring oss Skriv til oss Book møte Bli kunde Gi tilbake-melding

Finn oss

Finn ditt kontor og minibanker 

Finn svaret raskt

Kort Nettbank og mobil Konto Prisliste Kundeservice